Logoet er et meget vigtigt visuelt element i dit brand, hvilket gør logoet til en uundværlig del af din virksomheds markedsføring. Dit logo skal være synlig på alle dine markedsføringsprodukter og matche både dine fysiske produkter og den digitale verden. Det er aldrig en nem proces for virksomheder at få deres logo designet, da designet skal gå op i en højere enhed, så det repræsentere din virksomhed på den bedst tænkelige måde.

Jeg har derfor skrevet denne artikel i et håb om, at jeg kan viderebringe min viden på området og måske endda hjælpe andre.

Den første logotype jeg vil præsentere er:

A) “Wordmark” typen. I denne type logo bruges der kun tekst i form af virksomhedens navn. Typen er god til små nyopstartede virksomheder, som har behov for at brande sig og sætte sig visuelt fast på markedet gennem navnet på virksomheden. Et lille tip fra mig til dig: Brug altid tid på at finde en unik skrifttype/font til dit Wordmark logo, da du på den måde skiller dig ud fra dine konkurrenter. Undersøg dertil også hvilken skrifttype dine eventuelle konkurrenter bruger, og vælg din egen unikke skrifttype/font. Køb dig fx til den helt rigtige skrifttype i stedet for at vælge en gratis. Virksomheder der bruger denne type er: Google, Facebook og Coca Cola.

B) “Lettermark” initial typen. Her bliver der brugt initialer i logoet istedet for hele navnet på virksomheden. Denne type er specialt god til virksomheder med et langt navn, eller en virksomhed, der har et navn, som er svært at udtale. Det giver dit logo visuel ligevægt og du sparer plads! Virksomheder der bruger denne type er: IBM, CNN og NASA.

C) “Brandmark” symbol typen. Her bruges udelukkende symboler, ikoner eller illustrationer i logoet, ingen tekst. Denne type er specielt god til store globale brands, der skal nå en international målgruppe og som har sat sig fast i hukommelsen på kunderne. Pas på med at bruge denne type – i hvert fald ikke før din virksomhed er så kendt, at den huskes gennem et ikon eller symbol. Virksomheder der i dag benytter denne type logo er: NIKE, Apple og Shell.

D) “Kombinations Mark” typen. Her bruges der både navn/tekst og symbol, ikon eller illustration sammen i en helhed. Dette er den bedste og mest populære logotype, da det er nemt for kunderne visuelt at huske din virksomhed gennem logoet, hvis navnet i dit logo associere med et symbol. Det kan til gengæld være svært at få den helt rigtige balance i denne type logo, da både tekst og symbol skal matche og smelte sammen til en helhed. Når dit brand er kendt, kan du skille symbol fra navn og omvendt og bruge dem enkeltvis i din markedsføring. Virksomheder som idag bruger denne type er: Adidas, RedBull og Dropbox.

E) “Emblem” typen. Dette er typen, hvor der både findes tekst og illustration/ikon eller symbol. Men her er teksten altid placeret inde i symbolet, så det nærmest ligner en form eller et skjold. Fordelen ved denne type er, at man ment kan gøre logoet kompakt, så det kan indsættes på små områder på brandmaterialer. Ulempen er dog, at fordi teksten står inde i symbolet, kan det være sværere at formindske logoet alt for meget, da det simpelthen gør teksten ulæselig. Brug derfor altid korte ord og en synlig skrifttype, hvis du vælger denne type af logo. Virksomheder der idag bruger denne logotype er: STARBUCKS COFFEE, NFL og Burger King.

Jeg håber artiklen har givet dig nogle brugbare informationer? Du er altid velkommen til at komme med ris og ros. Inden længe vender jeg tilbage med en artikel om mine tanker om Det effektive logo.

Håber vi ses!

Scroll Up