Er du til den gamle traditionelle stil eller følger du med moden, når dit logo skal udvikles? Og hvad vil du gerne visuelt fortælle offentligheden om din virksomhed, samt hvad står din virksomhed egentlig for?

Grunden til jeg spørger er, at når du står overfor at skulle markedsføre din virksomhed, så ligger der en stor kontrast i at markedsføre sig traditionelt kontra på den moderne måde. Og så må vi heller ikke glemme at ind tænke den fysiske markedsføring kontra den digitale, som også har sine forskelligheder, når vi taler logo design i dag.

Logoet har i mange år været et nødvendigt og vigtigt markedsførings produkt for mange virksomheder, og for en del år siden var logoet selve brandet – det var i sig selv dét produkt virksomhederne markedsførte sig med og igennem. I dag er det hele vendt på hovedet og et brand er ikke bare et logo længere – det er meget mere end det. Så hvad skal logoet egentlig repræsentere i dag? Og hvor vigtigt er det?

Kort sagt så er dit logo utroligt vigtigt. For logoet er stadigvæk en stor del af dit brand, som folk husker din virksomhed visuelt gennem. Derfor må du aldrig gå på kompromis med designet af dit logo! Dette gælder selvom du er en lille, mellem eller stor virksomhed.

Jeg vender lige lidt tilbage til det traditionelle logo, som jeg i bund og grund stadig holder meget af. Det indeholder nemlig i sin enkelthed nogle virksomheders mulighed for at ”blive nede på jorden visuelt”, som jeg kalder det. Det gælder især de mindre virksomheder, der ikke har det store behov for at markedsføre sig top moderne med adskillige af dynamiske illustrationer.

Rent faktisk ser jeg i dag mange traditionelle logoer på varevogne, biler og taxaer, når jeg bevæger mig rundt, men de er med sikkerhed alle sammen blevet opdateret til at fungere i den digitale tidsalder, så de fungerer på hjemmesider, de sociale medier og andre digitale platforme.

Det traditionelle logo har i mange år været præget af enkelthed i designet og skulle i den analoge verden designes til forskellige af fysiske tryksager som visitkort, breve, brochure, brevhoveder og meget andet. Dette var før den digitale tidsalder tog sit indtog.

Det traditionelle logo er statisk, da det ikke indeholder en dynamisk illustration, hvor man har mulighed for at designe i forskellige af former, farver, typografier og kompositioner og som kan huskes, selvom det er i konstant forandring på adskillige af markedsføringsflader – både fysisk og digitalt. Alt dette indeholder det moderne dynamiske logo. Men med sin enkelthed kan det traditionelle logo være et udmærket valg selv i dag, da det kan pyntes med den rette typografi, de rette farver og illustration og stadig være ”nede på jorden visuelt”. Så hvis du ejer en mindre virksomhed, behøves du ikke gå den top moderne dynamiske vej.

I dag skal logoet være dynamisk og vi skal have mulighed for at tænke os selv og vores virksomhed ind i designet. Vi skal nærmest indgå i en personaliseringsproces, mens designprocessen af logoet er i gang. Dette kræver selvfølgelig en del af både virksomhedslederen, de ansatte og af den, der skal designe selve logoet.

Derfor vil jeg anbefale at få en professionel til at designe din virksomheds logo, da det kræver viden, erfaring og indsigt at få det rette udtryk frem, så din virksomhed skinner på markedet.

Den rigtige grafiker eller logo designer vil til altid spørge ind til din virksomheds baggrund og lave research på markedet, inden den grafiske udvikling af dit logo starter! Dette gælder også, hvis du vælger at få dit nye logo designet på den traditionelle måde. For vi kommer ikke udenom, at din virksomhed skal skinne igennem i dit markedsføringsmateriale, vel?

Jeg håber, at du har fået lidt viden gennem denne artikel. Står du og skal have designet eller opdateret din virksomheds logo, så tænk på hvilken type af logo, du egentlig har brug for. Tænk på hvad det skal repræsentere og hvordan du gerne vil have dine potentielle kunder til huske dig visuelt.

Hvis du har haft gavn af denne artikel, og gerne vil læse mere, så følg mig henholdsvis på facebook: https://www.facebook.com/greeneyesgrafisk/?modal=admin_todo_tour eller linkedIn: www.linkedin.com/in/tina-louise-pedersen-9b843b169

Jeg lægger snart en artikel ud om de forskellige logotyper, samt en artikel om, hvad det effektive logo indeholder J

Vi ses!

De bedste tanker fra Tina Louise Pedersen, Green Eyes Grafisk

 

 

 

Scroll Up