Skrifttypernes vigtighed når du skal udvikle dit brand

Har du nogensinde set et tømrerfirma bruge en håndskrevet skrifttype til deres logo? Nej vel. Det er der en ganske enkelt grund til; et tømrerfirma vil ikke fremstå som feminin og let på tå over for deres kunder. De vil langt hellere vise, hvad de står for, ved at benytte en mere maskulin skrifttype, som er med til at vise deres kraft, ekspertiser og mandlighed.

Og hvad hvis teksten på skiltene ved motorvejen eller STOP skiltet ved en villavej var skrevet med kursive eller meget små bogstaver? Ville det ikke være helt forkert? Jeg ved det lyder banalt, men lige så banalt som det lyder, lige så vigtigt er det ikke at springe let over dit valg af skrifttype, når du skal have dit brand, (logo) eller hele din visuelle identitet designet. Skrifttypen er med til at vise dit budskab!

Derfor skriver jeg denne korte artikel, som både er information og hjælp til andre, som ikke er klar over, hvilken betydning valget af skrifttype har for deres virksomhed.

Skrifttyper kan være normale, fede, kursive, understreget, STORE, små, runde, firkantet, med små fødder, uden små fødder, let læselige, bløde, håndskrevet, hårde, aggressive og jeg kan fortsætte i en evighed… Hvis du er speciallist inden for området, så kan du endda designe dine egne skrifttyper.

En af mine hovedmål med denne artikel er, at fortælle dig, hvordan jeg bruger denne viden i min virksomhed som mediegrafiker. Jeg går til at starte med aldrig på kompromis med valget af skrifttyper. Den skal matche det og dem jeg designer for, og der skal ikke vælges en skrifttype, som er helt hen i hegnet og ligefrem får folk til at løbe væk eller som ikke fanger din virksomheds potentielle kunder. Derfor vælger jeg ofte at bruge en del tid på at lære din virksomheds baggrund at kende og hvad budskabet skal indeholde.

Det andet hovedmål med artiklen er, at fortælle dig vigtigheden af brug af skrifttyper i designfasen. Jeg havde engang en kunde, som ikke var klar over dette. Kunden havde brugt skrifttypen Helvetica i deres logo i rigtig mange år. Og for at sige det på en lidt indpakket pæn måde; det var ikke særligt nydeligt og gav dem ikke den kredit, som virksomheden fortjente. Deres kunde flow var sat på pause og de kunne ikke forstå hvorfor? Men da skrifttypen i deres logo blev piftet op med en skrifttype, som matchede virksomheden perfekt, begyndte de lige så langsomt at tiltrække flere kunder. De var glade og overraskede 🙂

Jeg har i mit arbejde hoved fokus på logo design, og er derfor ”skrifttype nørd”, hvis jeg kan sige det sådan. Men vigtigheden af valget af skrifttyper gælder bestemt også, når din brochure, magasin, visitkort eller website skal udformes. Brochuren kan fint indeholde flere forskellige skrifttyper, bare så længe de er i relation til hinanden. De skal matche sammen! Brug gerne en tung SANS SERIF til overskrift, en mindre tung til underoverskrift, men vælg så en luftig skrifttype med fødder til din brødtekst (indholdsteksten), som danner en kontrast mellem overskrift og brødtekst, der er let læselig.

Der er også forskel på hvilke skrifttyper du skal vælge til din brødtekst på dit website og i dine trykte ”brand” materialer. Tekst bliver ikke vist ens fysisk på papir og digitalt på en skærm. Så vælg gerne en speciel skrifttype til overskrift på dit website og en skrifttype uden fødder til brødteksten, da denne type er lettere at læse i større mængder på en skærm.

Et eksempel på at danne en god relation mellem dine skrifttyper kan f.eks. være: Laver du om på størrelsesforholdet af en ingrediens i en bageopskrift, er du nødt til at lave om på resten af ingredienserne også. Ellers har du uligevægt og kagen vil ikke blive succesfuld.

Valget af din skrifttype og blanding af skrifttyper i et grafisk produkt er uden tvivl en mellemting af en god visuel egenskab, erfaring og viden. Så er du i tvivl om valget, når du skal brande dig selv, så anbefaler jeg at hente assistance hos en grafiker.

Skrifttyper har gennem årtier udviklet sig løbene og de findes som sagt i alle afskygninger. Så husk at vælge din skrifttype med omhu, når du skal brande din virksomhed. Det er en nødvendighed, som du ikke kan komme udenom. Vælg gerne opfindsomt, bare det på bundlinjen er dit og din virksomheds budskab, du visuelt sender ud til dine nuværende og potentielle kunder.

God fornøjelse og er du i tvivl om noget så spørg mig endelig.

Tina Louise Pedersen, mediegrafiker Green Eyes Grafisk

Scroll Up